DAF start de toekomst met een volledig nieuwe serie trucks
De nieuwe standaard in kwaliteit, efficiëntie, veiligheid en luxe
DAF start de toekomst met een volledig nieuwe serie trucks
DAF zet de nieuwe standaard met een volledig nieuwe serie trucks. De nieuwe XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10% hogere brandstofefficiency, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober.
DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Toonaangevende kwaliteit, efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort komen samen in de baanbrekende Nieuwe Generatie DAF.
Quality by Design
Het hoogstaande ontwerp van de cabines van de nieuwe trucks is even mooi als efficiënt; de verlenging van 160 mm aan de voorzijde maakt een toonaangevende aerodynamica en veiligheid mogelijk. Met de XG en XG+ creëert DAF een nieuw premium marktsegment. De cabines bieden nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde van de cabine, resulterend in ongeëvenaarde ruimte en comfort voor de chauffeur.
Voor de nieuwe DAF trucks worden alleen de beste materialen gebruikt. De cabinestructuur is opgetrokken uit lichtgewicht en hoogwaardig staal en in het interieur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van leer en eersteklas, zacht aanvoelende materialen. De gehele truck is voorzien van zeer energiezuinige LED verlichting, inclusief de kenmerkende koplampen voor dim- en grootlicht en de geïntegreerde dagrijverlichting die de nieuwe generatie DAF onder alle omstandigheden herkenbaar maakt.
Geoptimaliseerde efficiëntie Met de nieuwe generatie trucks realiseert DAF een tot 10% lager brandstofverbruik en een gelijke vermindering van de CO2-uitstoot. Deze indrukwekkende verbetering is gerealiseerd door onder andere gebruik te maken van computersimulaties van de luchtstromen. Zo is een cabine ontstaan met de optimale aerodynamische vorm. Verantwoordelijk daarvoor zijn de zijpanelen die onder een hoek staan, de optimale radii, de rondingen in de voorruit, de afdichtingen die overal gebruikt worden en digitale camera's in de plaats van spiegels. Ook een perfecte luchtstroom door zowel de motorruimte als onder de cabine speelt hierbij een belangrijke rol.
De ongekende voertuigefficiency wordt verder gerealiseerd door de introductie van nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren, slimme uitlaatgasnabehandelingssystemen, lage voertuiggewichten, een standaard TraXon geautomatiseerde transmissie en geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen. Het geavanceerde DAF Connect fleetmanagementsysteem zorgt voor tijdbesparende, over-the-air software-updates. Onderhoudsintervallen zijn verlengd naar 200.000 kilometer of eenmaal per jaar; een primeur in de truckindustie.
Nog meer veiligheid Voor een onovertroffen direct zicht, wordt het ontwerp van de nieuwe cabine gekenmerkt door een grote voorruit en grote portierruiten met zeer lage portierlijnen. Optioneel is een ruit in het portier aan bijrijderszijde beschikbaar, die in combinatie met de neerklapbare bijrijdersstoel, vrij zicht biedt op eventuele voetgangers en fietsers die zich naast de vrachtwagen bevinden.
Ook nieuw is het DAF Digital Camera system, dat de hoofd- en breedzichtspiegels kan vervangen. De DAF Corner View biedt maximaal zicht op het gebied rondom de voorste raamstijl aan bijrijderszijde. Verder is de volledige verlichting van de voertuigen volledig uitgevoerd in LED, wat bijdraagt aan een optimaal zicht en een optimale zichtbaarheid.
DAF’s filosofie ‘Handen aan het stuur, ogen op de weg’ resulteert in een onovertroffen ergonomie. Alle aan het rijden gerelateerde functies worden vanaf het stuurwiel en de stuurkolom bediend. Secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars die logisch en binnen handbereik op het dashboard zijn geplaatst.
Luxe en comfort voor de bestuurder Met de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ introduceert DAF de nieuwe standaard in chauffeurscomfort. Rijpositie, binnenruimte, slaapcomfort en de afwerking – alles is van topklasse.
Chauffeurs zullen onder de indruk zijn van de ruimte in de cabine. Met een volume van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan de benchmark vandaag-de-dag: de huidige DAF XF Super Space Cab. De nieuwe cabine biedt ongekende verstelmogelijkheden voor stoelen en stuurkolom. Bovendien kunnen zowel de stoel van de chauffeur als de bijrijder gedraaid worden om te relaxen.
Het prachtige interieur heeft een dashboard dat een echte ‘eye-catcher’ is. Het volledig digitale instrumentenpaneel kan door de chauffeur naar eigen voorkeuren worden aangepast. Met het tweede ‘touch screen’ display (optie) kunnen DAF Navigatie en Infotainment Systeem worden bediend.
DAF levert al sinds jaar en dag de beste bedden in de industrie. En op die reputatie wordt verder uitgebouwd. De nieuwe bedden hebben in alle uitvoeringen een lengte van 2.220 mm en zijn in de XG en XG+ over de gehele lengte maar liefst 800 mm breed. Verder is een DAF Relax Bed met separate topper beschikbaar, dat mechanisch of zelfs volledig elektrisch verstelbaar is en een optimale ondersteuning biedt aan hoofd, rug en benen.
De eersteklas LED sfeerverlichting is instelbaar in helderheid en kleur. Een volledig geïntegreerde standairco is als optie leverbaar op de XG+ voor automatische koeling of verwarming van het interieur, ook wanneer de motor niet draait.
Het eersteklas rijgedrag draagt aanzienlijk bij aan het uitstekende comfort. Hiertoe is het voorste deel van het chassis nieuw ontworpen, evenals als de cabine- en de achterasophanging.
Dit alles maakt van de Nieuwe Generatie DAF de ultieme droom van elke chauffeur.
Decarbonizing road transport De state-of-the-art PACCAR MX-11 and MX-13 dieselmotoren van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zorgen voor een ongekend laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. De nieuwe voertuigen zijn geschikt voor de laatste generaties biobrandstoffen, alsook hernieuwbare e-fuels om de CO2-uitstoot van het wegtransport verder te verminderen. Bovendien is het platform van de Nieuwe Generatie DAF klaar voor toekomstige ‘zero emissions’ aandrijflijnen.
Comments